وال‌استريت ژورنال: رهبر ايران تصورات غرب را به هم ريخت

اين روزنامه مي‌افزايد: سرنوشت مذاکرات به سه پرسش کلي‌تر در مورد ايران گره خورده است: آيا از نظر ايران توافق هسته‌اي حياتي است؟ روشن است که ايران فکر مي‌کند دستيابي به توافقي که موجب تعديل تحريم‌ها شود، خوب است. در واقع دليل محکمي وجود دارد که نشان مي‌دهد دولت حسن روحاني به منظور دستيابي به توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌ها تشکيل شده است. يکي از نشانه‌هاي جديد روحاني در مذاکرات، اعزام حسين فريدون، ‌برادر جوان‌تر و مشاور ويژه‌اش به پاي ميز مذاکرات وين بود. اما تفاوتي بين خواستن يک توافق و حياتي ارزيابي کردن آن وجود دارد. آيا تهران تنها به دنبال کاهش فشار اقتصادي است يا اينکه شکست مذاکرات را تهديدي موجوديتي براي خود مي‌داند؟ مذاکرات تا زماني که تهران بيش از طرف‌هاي مذاکره‌کننده توافق هسته‌اي را نخواهد، به نتيجه نمي‌رسد. اين در شرايطي است که راهي براي تخمين زدن ميزان اضطرار دستيابي به توافق هسته‌اي براي ايران وجود ندارد. به بيان ديگر تا زماني که مذاکرات به دقيقه 90 نزديک نشود، نمي‌توان گفت ايران چقدر اين توافق را حياتي مي‌داند.
وال‌استريت ژورنال همچنين با ابراز ناخرسندي از اشراف رهبر معظم انقلاب نسبت به مذاکرات نوشت: رهبر عالي جمهوري اسلامي اخيراً تأکيد کرد که ايران از توانايي غني‌سازي اورانيوم دست نمي‌کشد و به طور حتم در جهت توسعه اين ظرفيت حرکت خواهد کرد.
روزنامه آمريکايي تصريح کرد: با توجه به حجم ظرفيت غني‌سازي ايران و تلاشي که در مذاکرات وين براي کاهش اين ظرفيت در حال انجام است، اين اظهارات رهبري عالي جمهوري اسلامي براي آمريکا و شرکايش راضي‌کننده نبود. با اين حال هنوز هم ترديدهايي در مورد خط قرمزهاي حداقلي و حداکثري ايران وجود دارد. چرا که مذاکره‌کنندگان ايراني براي نخستين بار در روز دوشنبه اعلام کردند که علاقه‌مند به پذيرش کاهش نسبي ظرفيت غني‌سازي اورانيوم هستند.
اين روزنامه همچنين پرسيده که آيا ايران گمان مي‌کند موقعيت استراتژيکش به سوي وخيم شدن پيش مي‌رود؟ اينکه ايران موقعيت خود در منطقه به شدت بي‌ثبات خاورميانه را چگونه ارزيابي مي‌کند، تأثير زيادي بر تصميم‌گيري آن براي خروج از انزوا از طريق توافق هسته‌اي خواهد داشت.
برخلاف واقعيت‌هاي شکست آمريکا در سوريه و عراق، روزنامه مذکور اين گونه القا کرده که موقعيت ايران در منطقه بي‌ثبات است و بنابراين بايد در مذاکرات کوتاه بيايد.
رهبر معظم انقلاب در ديدار مسئولان ارشد نظام فرمودند: «ما امروز در محاسباتمان نبايد دچار اشتباه بشويم. نگذاريد دشمن در دستگاه محاسباتي شما اثر بگذارد، نگذاريد اغوا کند. نگذاريد تطميع او يا تهديد او اثر بگذارد... آنچه امروز در مجموعه رفتار دستگاه استکبار مشاهده مي‌کنيم همين است؛ هدف ايجاد اختلال در نظام محاسباتي و دستگاه محاسباتي من و شماست... محاسبات ما را نمي‌توانند عوض کنند. محاسبات جمهوري اسلامي از روز اول براساس منطق عقلاني بوده است.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، سیاسی ، مذهبی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 3 مرداد 1393برچسب:, | 12:32 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.